Tüp mide – Mide küçültme (Sleeve gastrektomi)

• Tüp mide nedir ?
  • Tüp midenin özellikleri !
  • Tüp mide ameliyatının faydaları !
  • Tüp mide ameliyatı riskleri nedir ?
  • Tüp mide ameliyatı sonrası !

Sleeve gastrektomi nedir ?

Dikey sleeve gastrektomi veya uzunlamasına " dikey gastrektomi’’ , midenin % 75 nin dikey olarak çıkarılarak midenin bir muz veya tüp şekline dönüştürülmesidir. İşlem laparoskopik olarak stapler denilen tel zımba ile yapılmaktadır. Laparoskopik Sleeve gastrektomi (LSG) yüksek vücut kitle indeksi (VKİ) ve yüksek riskli hastalar için güvenli ve kilo kaybı açısından etkili bir cerrahi yöntemdir . Sleeve gastrektomi laparoskopik olarak yapılabilen mide hacmini küçülten yeni bir obezite cerrahi tekniğidir. Mide yemek borusunun devamı gibi tüp şeklini alır. Mide hacmi % 25’ e düştüğünden hastalar önceden yediklerinin 1/4' ünü yediklerinde doyarlar. Bu yöntemde barsaklarda bypass yapılmadığı için emilim bozukluğu oluşmaz, daha az yemek kilo kaybına neden olur.Sleeve gastrektomi yemeği kısıtlayıcı bir yöntem olarak ortaya çıkmıştır. Ancak hormonal değişiklikler yoluyla da metabolik etkilerinin olduğu anlaşılmıştır.

Laparoskopik sleeve gastrektomi için giriş yerleri

Sleeve gastrektominin özellikleri

• Sleeve gastrektomi işlemi genel anestezi altında laparoskopik yöntemle 4 giriş kullanılarak yapılır.
  • Laparoskopik sleeve gastrektomi ameliyatı stapler denilen tel zımba ile yapılır .
  • Zımbalama ile ayrılan mide parçası 12 mm trokar girişden karın dışına alınır.
  • Laparoskopik sleeve gastrektomi ameliyatı sonrası mide hacmi % 75 oranında küçülür .
  • Diğer yöntemlere kıyasla daha düşük riske sahip bir yöntemdir.

Sleeve gastrektomi morbid obezite için mükemmel bir cerrahi işlemdir. Genellikle fazla kiloların % 50 ‘si ameliyat sonrası ilk 6 ayda % 75 ‘i ise 12 ay içinde verilir.

Laparoskopik sleeve gastrektominin şematik görünümü

Sleeve gastrektominin Avantajları

• Orta ve ileri derecede obezlerde çok iyi sonuçları olan bir ameliyat tekniğidir.
  • Hipertansiyon, uyku apnesi ve diyabet gibi obeziteye bağlı yandaş hastalıklar ameliyat sonrası % 70-80 oranında düzelir.
  • Bu teknikde bağırsak kesme ve tekrar bağlantı gerekmez .
  • Mide fonksiyonlarında bir değişiklik olmaz, sadece mide hacmi küçülür. Dolayısıyla az miktarda da olsa normal olarak her tür gıda tüketilebilir.
  • Hastaların büyük çoğunluğu ameliyat sonrası fazla kilolarının % 50 sini ilk 6 altı ay içinde kaybederler.
  • Mide duvarının % 75’ nin çıkarılması sonucu , açlık hissi veren Ghrelin hormon üretimi çoğunlukla elimine edilir ve bu nedenle açlık hissi azalır.
  • Sleeve gastrektomi gastrik bypassdan daha basit bir ameliyattır .
  • İnce barsağı bypass eden işlemlerde olduğu gibi mineral ve vitaminlerde hiçbir emilim bozukluğu oluşmaz, bu durum yaşlı hastalarda önemli olabilir.
  • Dumping sendromu oluşmaz ayrıca şeker ve şekerli yiyecekler daha iyi tolere edilebilir .
  • Gastrik bandda (mide kelepçesi) olduğu gibi vücutta yabancı cihaz bulunmaz.
  • Gerektiğinde diğer obezite cerrahi ameliyatlarına dönüştürülebilir.
  • Ameliyat sonrası geç dönem koplikasyonları nadirdir. Halbuki gastrik bandda % 25 gastrik bypass da ise % 10 oranında geç dönem komplikasyonları görülebilir.

Sleeve gastrektominin dezavantajları :

• Bu, geri döndürülemez bir işlemdir.
  • Zımbalama işlemi nedeniyle stapler (zımba) hattında sızıntı (% 1)ve kanama (% 2) gelişebilir.

Ameliyat öncesi hazırlıklar :

Diğer cerrahi işlemlerde olduğu gibi , dikkatli bir şekilde mutlaka yerine getirilmesi gereken ameliyat öncesi hazırlıklar vardır . Doktorunuzun size önerileri genellikle aşağıdaki gibidir.

Sleeve gastrektominin Avantajları

• Karaciğer çevresindeki yağı azaltmak için ameliyat öncesi 1 hafta diyet yapılması önerilir.
  • Ameliyat öncesi 48 saat süresince sulu gıda alınması.
  • Kabızlığı olan hastalarada ameliyat öncesi magnezyum sitrat veya Colyte alarak kolonu temizlemek gerekir .
  • Doktorunuzun herhangi bir önerisi olmadığı takdirde aldığınız tüm ilaçları kesin.
  • Herhangi bir bitkisel ve baş ağrısı veya alerji ya da kan sulandırıcı ilaç kullanıyorsanız ameliyattan önce bilinmesi gereklidir. Özellikle obezlerin % 30’unda reflü hastalığı vardır. Olması durumunda ameliyat esnasında reflüye yönelik cerrahi girişim kombine olarak yapılır.
  • Ameliyat öncesi genellikle mide endoskopisi yapılması gerekir. Mide fıtığı,reflü hastalığı, ülser ve tümör olup olmadığı mutlaka araştırılmalıdır. Mide, stapler denilen tel zımba ile rezeke edilir. Ameliyat 1-1,5 saat sürer. Ameliyat sonrası hastalar 1-2 gün yoğun bakım ünitesinde tutulur. Ameliyatın 3. gününde kaçak şüphesi yoksa ağızdan sulu gıdaya geçilir. Hastalar 4-5. gün taburcu edilir.

Laparoskopik Sleeve gastrektomi komplikasyon oranları gastrik band (mide kelepçesi) ile aynıdır , ancak Gastrik Bypassa göre önemli ölçüde düşüktür . Sleeve gastrektominin genel olarak ameliyat ve anestezi komplikasyoları dışında stapler (zımba) hattında kaçak (% 1)ve kanama (% 2)olmak üzere iki önemli komplikasyonu vardır. Kaçak genellikle endoskopik olarak kaçak bölgesine konulan stent ile tedavi edilir. Kanama için herhangi bir girişim nadiren gerekir, genellikle kendiliğinde durur . Kan transfüzyonu gerekebilir.

‘’2014 itibarıyla 176 laparoskopik sleeve gastrektomi ameliyatı gerçekleştirdik. Bir hastamızda ( % 0.5) kaçak, 3 hastamızda da (% 1.7) kanama gelişti. Kaçak endoskopik stent uygulamasıyla tedavi edildi. Kanamalı 3 hastadan 2’sine kan verilmesi yeterli oldu. Bir hastada ise kanama ameliyat ile durduruldu. Hiç bir hastamızı kaybetmedik’’

Ameliyat sonrası yaşam tarzı ve diyet değişiklikleri

Ameliyat sonrası diyet ve yemek alışkanlıkları değişecektir . Daha fazla sıklıkla su ( günlük su yaklaşık 8 bardak ) içmeniz gerekecek, eğer egzersiz yapıyorsanız , bu miktar % 10-20 artar. Katı gıda ile su veya sıvı içmeyiniz. Yemek ile ilgili olarak , ilk iki ay size yeni mide boyutuna uyum için en zor dönem olacaktır . Midenin % 75’ i çıkarıldığından dolayı hastalar önce yediklerinin 1/4 kadarını yiyebilirler. Daha uzun yemek süresinde (her yemek için 30-45 dakika )daha az miktarda gıdayı daha fazla çiğnemek gerekir . Tokluk hissedildiğinde yemeyi durdurmak gerekir . Başlangıçda çok az yenildiğinden yemek her gün 5 öğün olmalıdır. Önemli olan diyette yağ ve karbonhidrat oranını azaltmak ve temel besin olarak yeterli protein (1 gr/kg) almaktır.

Sleeve gastrektomi sonrası vitamin eksiklikleri gastrik bypassın aksine nadiren görülür. Yüzde 5 olguda özellikle bayanlarda demir eksikliği anemisi görülebilir. Bayan hastalar ameliyattan bir yıl sonra hamile kalabilirler.

Mide küçültme ameliyatı yararları

Hastaların büyük çoğunluğu ameliyat öncesi fazla kilolarının % 50-70’ni ilk yıl içinde kaybederler. Obeziteye bağlı gelişen hipertansiyon, diyabet, eklem problemleri, kolesterol yüksekliği ve uyku apnesi gibi problemlerin % 75’i ameliyat sonrası düzelir veya tamamen kaybolur. Bu hastalık veya problemlerden kurtulmak çok büyük bir şanstır. Hastalar çoğunlukla kendilerini hayata yeniden dönmüş olarak hissederler. Ayrıca obezite nedeniyle sosyal hayattan kopmuş veya uzaklaşmış hastalar sosyal hayata yeniden dönerler.

Obezite nedeniyle ortaya çıkan ve fazla kiloların kaybıyla tamamen kaybolan veya oldukça düzelen hastalıklar.

OBEZİTEYE BAĞLI HASTALIK İYİLEŞME ORANI (%)
Astım 72
Gastroözofageal reflü hastalığı ( GÖRH ) 60
Hipertansiyon 50
Yüksek kolesterol düzeyi 77
Obstrüktif uyku apnesi 60
Diz ve ayak eklemlerindeki osteoartrit 75
Tip 2 diyabet 50-64
Depresyon 75

Morbid obezitenin tedavisinde 5-6 tane cerrahi seçenek mevcuttur. Sleeve gastrektomi en sık kullanılan yöntemlerden biridir. Doktorunuz kilonuzu, eşlik eden hastalıklarınız ve cerrahi risklerinizi değerlendirdikten sonra size en uygun cerrahi seçenekleri önerecektir. Bir kaç ay içinde hayatınız değişecektir. Hayata yeniden dönmek ve obeziteden uzak bir yaşam için size verilen şansı kaçırmayın.

Alternatif İsimler

Bariatrik Cerrahi – obezite cerrahisi – laparoskopik sleeve gastrektomi – sleeve gastrektomi – tüp mide – mide küçültme