Mide bandı(Mide kelepçesi)

• Mide bandı nasıl yerleştirilir ?
  • Mide bandı için kimler adaydır ?
  • Mide katlama riskleri nedir ?
  • Mide katlamanın faydalıar !

Laparoskopik mide bandı kilo kaybı için yapılan bir ameliyattır. Cerrah midenin üst kısmında küçük bir kese oluşturmak için mide etrafına bir bant yerleştirir. Hasta küçük miktarlarda yedikten sonra tokluk hisseder böylece yiyecek miktarını sınırlanır. Mide bandı yiyecek alımını kısıtlayan (restriktif) bir yöntemdir.

Ameliyattan sonra, midede gıda geçişini daha yavaş ya da hızlı yapmak için bant ayarlanabilir. Bu nedenle ayarlanabilir mide bandı (adjustable gastric banding) da denilmektedir. Band sıvı ile şişirildiğinde içi daralır dolayısıyla gıda geçişi daha yavaş olur.

Mide bandı nasıl yerleştirilir ve nasıl çalışır?

Mide bandı genellikle genel anestezi altında laparoskopik olarak konulmaktadır.

• İşlem 0.5-1 cm çapında 4 tane port girişi ile yapılmaktadır.
  • Operatör mideyi 2 ayrı bölüme ayırmak için midenin üst kısmına midenin tam etrafını saracak sekinde dişdan bir bant yerleştirir. Midenin üst bölümünde 20-30 cc hacminde bir kese oluşturulur
  • Ameliyat esnasında midede herhangi bir kesme veya zımbalama işlemi yapılmaz.
  • Ameliyat yaklaşık olarak 60 dk sürmektedir.

Bant mideyi iki parçaya böler. Üst kısım çok küçüktür (20-30 ml). . Gıda yutulduktan sonra ilk bu bölümü doldurur. Sonra kum saati misali aşağıya geçer. Üst bölüm dolunca gıdalar yavaş bir şekilde aşağıya geçer. Bu arada tokluk hissi oluşur. Geçişin hızlı veya yavaş olması bandın şişirilmesiyle ayarlanır. Genellikle geçişin yavaş olması arzu edilir.

Band hastada erken doyma hissi uyandırır. Böylece yemek kısıtlanmış olur. Hasta yemeği iyi çiğnemek ve yavaş yemek zorundadır. Aksi takdirde yedikleri geri gelir. Yemeğin daha az yenmesi ve daha az kalori alınması kilo kaybına neden olur.

Kilo kaybı cerrahi safra taşı riskini artırabilir.

Laparoskopik gastrik bypass için giriş yerleri

Mide bandı için kimler adaydır ?

5 yıl veya daha uzun süre obezite sorunu olan, diyet ve egzersiz yoluyla kilo veremeyen kişilerde diğer bir şeçenek mide bandıdır. VKİ 35-50 arası olan obezlere önerilebilir. Süper obezlere (VKİ ≥ 50) önerilmez.

Laparoskopik mide bandı obezitenin hızlı bir şekilde çözüm yöntemi için değildir. Bu büyük ölçüde yaşam tarzının değişmesi gerekir. Ameliyat sonrası diyet ve egzersiz gerekir. Aksi takdirde yetersiz kilo kaybı nedeniyle ameliyat başarısız olabilir. Bu ameliyatı olan kişiler zihinsel olarak dengeli olmalı ve alkol ya da uyuşturucu bağımlısı olmamalıdır.

Doktorlar genellikle obezitenin derecesini belirlemek için VKİ kullanır.. Normal VKİ 18.5 ile 25 arasındadır.

• VKİ 40-50 arası olan morbid obezler.
  • VKİ 35-40 olan ve uyku apnesi , tip 2 diyabet , yüksek tansiyon ve kalp hastalığı .gibi obeziteye eşlik eden hastalığı olanlar.

Riskler

Cerrahi ve anestezi ile ilgili başlıca riskler şunlardır:

• İlaçlara karşı alerjik reaksiyonlar
  • Mide ve barsak anastomoz yerinde kaçak
  • İnce bağırsak tıkanması

Genel anestezi ile ilgili riskler.

• Ilaçlara alerjik reaksiyonlar
  • Solunum güçlüğü

Cerrahi girişimle ilgili riskler

• Emboli: bacaklarda oluşabilen kan pıhtıları akciğerlere gidebilir.
  • Kanama
  • Solunum güçlüğü
  • Kalp krizi (ameliyat sırasında veya sonrasında)
  • Enfeksiyon: ameliyat yeri, akciğer (pnömoni), mesane veya böbreklerde

Mide kelepçesi ile ilgili riskler şunlardır:

• Gastrik bant olduğu yerden aşağı ve yukarı kayabilir
  • Gastrit veya mide ülseri gelişebilir.
  • Gastrik bant mide duvarını aşındırabilir (bu olursa, bandın çıkarılması gerekir)
  • Port infeksiyonu gelişebilir. Antibiyotik tedavisine cevap vermez ise çıkarılması gerekebilir.
  • Ameliyat sırasında mide, bağırsak, ya da diğer organlara yaralanma olabilir
  • Doktorunuz bandı şişirmek için porta giriş yapamayabilir. Bu sorunu çözmek için küçük bir ameliyat gerekir
  • Port ters dönebilir. Bu durumda bandı şişirmek imkansız hale gelebilir (bu sorunu gidermek için küçük bir ameliyat gerekir).
  • Portun kablosu ve diyafragmı girişim sırasında delinebilir. Bu durumda portun değişmesi gerekir
  • Mide bandı fazla şiştiğinde kusma olabilir

Ameliyat öncesi

Diğer cerrahi işlemlerde olduğu gibi, dikkatli bir şekilde mutlaka yerine getirilmesi gereken ameliyat öncesi hazırlıklar vardır. Doktorunuzun size önerileri genellikle aşağıdaki gibidir.

• Karaciğer çevresindeki yağ azaltmak için ameliyat öncesi 1 hafta diyet yapılması önerilir.
  • Ameliyat öncesi 12 saat açlık yeterlidir.
  • Kan testleri, akciğer grafisi ve diğer testler rutin olarak yapılır. Ameliyat öncesi hastayla ilgili olası riskler değerlendirilir.
  • Doktorunuzun herhangi bir önerisi olmadığı takdirde aldığınız tüm ilaçları kesin.
  • Herhangi bir bitkisel ilaç ve baş ağrısı veya alerji ya da kan sulandırıcı ilaç kullanıyorsanız ameliyattan önce bilinmesi gereklidir
  • Ameliyat öncesi genellikle mide endoskopisi yapılması gerekir. Mide fıtığı, reflü hastalığı, ülser ve tümör olup olmalığı mutlaka araştırılmalıdır.
  • Eğer sigara içiyorsanız, ameliyattan birkaç hafta önce sigarayı bırakmanız gerekir. Sigara yara iyileşmesini yavaşlatır. Solunum yetmezliği riskini artırır.

Ameliyat öncesi kan tetkikleri ve karın ultrasonografisi yapılır. Tetkikler tamamlandıktan sonra operasyon riskini değerlendirmek için anesteziyoloji, kardiyoloji ve göğüs hastalıkları konsültasyonları gerekebilir.

Ameliyat sonrası

Hastalar ameliyat sonrası 1-2 gün içinde taburcu edilirler. Genellikle ameliyat sonrası 4-5 gün sonra normal yaşama dönülür. .

Ameliyat sonrası 2 ya da 3 hafta boyunca sıvı veya püre şeklinde gıdalar verilir. Sonra yavaş yavaş yumuşak gıdalara geçilir. Ameliyattan 6 hafta sonra normal yiyeceklere geçmek mümkün olacaktır.

Band özel bir kauçuktan (silastik kauçuk) yapılır. Bandın içinde şişebilir bir balon bulunur. Bu balon, bandın ayarlanmasını sağlar. Az ya da fazla yemek yeme durumunuza göre bandı gevşetmek veya sıkmak gerekir.

Karın ön duvarında cilt altına bandın portu yerleştirilir ve bir katater ile bandın balonuna bağlanır. Portun içine bir iğne yerleştirilip serum ile doldurulmasıyla bandın balonu sıkılır. Sıvı çekilmesiyle de balon gevşer.

Doktorunuz aşağıdaki durumlarda bandınızı sıkılaştırabilir veya gevşetebilir

• Yeme sorunları yaşıyorsanız
  • Yeterince kilo kaybetmiyorsanız
  • Yemekten sonra kusma oluyorsa

Mide bandının yararları!

Gastrik band sonrası kilo kaybı gastrik bypass ve sleeve gastrektomi de olduğu kadar etkili değildir. Hastaların büyük çoğunluğu ameliyat öncesi fazla kilolarının % 50-60’ni ilk yıl içinde kaybederler. Obeziteye bağlı gelişen hipertansiyon, diyabet, eklem problemleri, kolesterol yüksekliği ve uyku apnesi gibi problemlerin % 60’ı ameliyat sonrası düzelir veya tamamen kaybolur. Bu birçok hasta için yeterli olabilir. Prosedürün sizin için uygun olup olmadığına doktorunuz karar verecektir

Ameliyattan sonra yeterli kilo kaybedildiğinde obezite sonucu ortaya çıkan aşağıdaki hastalıklarda belirgin iyileşme veya tamamen düzelme olabilir.

• Astım
  • Hipertansiyon
  • Yüksek kolesterol
  • Uyku apnesi
  • Ayak ve diz ekleminde osteoartrit
  • Tip 2 diyabet
  • Depresyon

Obezite cerrahisi kilo verme konusunda tek başına çözüm değildir. Az yeme ile kalori alımı azalır, ayrıca egzersiz ile kalori harcanması da artırılmalıdır. Muhtemel komplikasyonlardan sakınmak için band hastası sürekli doktor ve diyetisyen kontrolünde olmalıdır.

Gastrik bandın diğer tekniklere göre en önemli dezavantajı vücutta yabancı bir cisim olmasıdır. Band ve porta bağlı gelişen komplikasyonlar nedeniyle hastaların %25’inde mide bandı ameliyattın ilk 5 yılında çıkarılır. Bu yüksek bir başarısızlık orandır. Bu hastaların büyük bir bölümü için ikinci bir obezite cerrahisi girişimi gerekebilir.

Alternatif İsimler

Lap-Band - gastrik band - mide bandı- mide kelepçesi-